Zręby Stowarzyszenia powstały z inicjatywy Senatora Wiesława Pietrzaka na Warmii i Mazurach w 1998 r.W 2000 r. Związek stał się organizacją ogólnopolską z 11 oddziałami wojewódzkimi obejmującymi kilka województw.
19.03.2000 r – Został utworzony- Oddział Podkarpacki Związku Byłych Pracowników PGR W Boguchwale z inicjatywy 18 pracowników IGLOPOLU.
W tym roku minęło 18 lat od powstania Związku Byłych Pracowników PGR, najpierw jako Oddział Podkarpacki a po zarejestrowaniu się do Krajowego Rejestru Sądowego jako Podkarpacki Związek Byłych pracowników PGR i od 17.05.2005 jako Organizacja Pożytku Publicznego.
Siedzibą związku od sierpnia 2013 jest lokal Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Sekcja Zamiejscowa w Trzebownisku.
2005 r – Powstał Podkarpacki Związek Byłych Pracowników PGR
Uzyskanie Statusu Organizacji Pożytku Publicznego
2017 r. – Zmiana nazwy na Stowarzyszenie Podkarpacki Związek Byłych Pracowników PGR
Od stycznia 2012 r. Związek prowadzi Niepubliczny Punkt Przedszkolny OGNISKO w Raniżowie, a od września 2014 r. punkt przedszkolny przekształcono na Niepubliczne Przedszkole „OGNISKO” w Raniżowie. Jest to działalność oświatowo-wychowawcza, która ma na celu wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z terenów wiejskich z miejskimi,
Pomoc dla byłych pracowników PGR – stypendia , pomoc rzeczowa, Program RAR z ARR (tworzenie nowych miejsc pracy).
Pokrywanie kosztów leczenia byłych pracowników PGR przez Agencje.
Pomoc żywnościowa z Podkarpackiego Banku Żywności
Współpraca z Agencją Własności Rolnych Skarbu Państwa w Rzeszowie .
Prowadzenie – Niepubliczne Przedszkole „Ognisko” W Raniżowie.
Dotacje dla szkół.
Dofinansowanie szkół ( dożywianie i dowożenie dzieci).
Dofinansowanie zadań inwestycyjnych w osiedlach popegeerowskich.
Kursy Zawodowe.
Kursy obsługi komputerów.
Kursy zarządzania nieruchomościami.
Kolonie letnie dla dzieci.
Świetlica, Ognisko integracyjne, Aerobik w ramach programu Integracji Społecznej.
Związek liczy około 3000 członków.
1. Bogusław Dobranowicz – Prezes
2. Mieczysław Burek – Vice Prezes
3. Jacek Olszowy – Sekretarz
4. Marta Maścidło – Skarbnik
5. Andrzej Wielgos – Członek Zarządu
STATUT STOWARZYSZENIA PODKARPACKI ZWIĄZEK BYŁYCH PRACOWNIKÓW PGR
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Stowarzyszenie Podkarpacki Związek Byłych Pracowników PGR ” zwane w dalszych postanowieniach Statutu Związkiem – jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem. Związek działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. –Prawo o stowarzyszeniach ( tj. Dz.U. 2017.210 tj. z późn zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. –o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U z 2003r., nr 96, poz.873, tekst jednolity: Dz.U. z 2016r., poz 1817, a także na podstawie niniejszego Statutu.
2. Związek posiada osobowość prawną.
3. Czas trwania Związku jest nieograniczony.
§2
1. Teren działania Związku obejmuje obszar województwa podkarpackiego. Do właściwego realizowania swych celów statutowych może prowadzić działalność na terenie kraju i poza jego granicami.
2. Siedzibą władz Związku jest Trzebownisko.
§3
1. Związek ma prawo powoływania punktów konsultacyjno-doradczych, służących realizacji celów Związku.
2. Związek może być członkiem innych organizacji krajowych i międzynarodowych, na
warunkach określonych w ich statutach, jeżeli nie narusza to przepisów prawa i zobowiązań
wynikających z umów międzynarodowych.
3. Związek może tworzyć fundacje i być ich członkiem, tworzyć i być członkiem innych osób prawnych w tym innych stowarzyszeń, fundacji spółek non-profit.
4. W celu realizacji zadań statutowych Związek może prowadzić działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego, a także działalność gospodarczą.
5. Związek może otrzymywać dotacje według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§4
1. Związek opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
2. Do prowadzenia swych spraw Związek może zatrudnić pracowników na zasadach ustalonych przez Zarząd.
§5
1. Związek może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach ogólnych.
ROZDZIAŁ II
Cele Związku i sposoby ich realizacji
§6
1. Reprezentowanie przed organami władzy państwowej i samorządowej byłych pracowników
Państwowych Gospodarstw Rolnych oraz byłych pracowników innych przedsiębiorstw i instytucji
zatrudnianych w oparciu o układ zbiorowy pracy dla pracowników rolnictwa. Byli pracownicy w
dalszej części statutu określani będą jako „byli pracownicy PGR”.
2. Działanie na rzecz integracji środowisk wiejskich z byłymi pracownikami PGR.
3. Tworzenie i realizacja programów aktywnej walki z bezrobociem.
4. Działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości.
5. Prowadzenie doradztwa personalnego oraz pośrednictwa pracy.
6. Doskonalenie umiejętności aktywnego poszukiwania pracy.
7. Pomoc w podnoszeniu i zmianie kwalifikacji zawodowych.
8. Tworzenie i realizacja programów aktywnej walki z ubóstwem i pozostawaniem na marginesie życia
społecznego.
9. Wspieranie i współtworzenie inicjatyw środowiskowych w zakresie programów wychowania dzieci i
młodzieży.
10. Organizowanie czasu wolnego dla dzieci i młodzieży.
11. Promowanie i wspieranie działań i inicjatyw pozarządowych.
12 Dążenie do wprowadzania w życie nowych regulacji prawnych w zakresie wyrównywania strat
poniesionych przez byłych pracowników PGR, w związku z likwidacją sektora państwowego
w rolnictwie.
13. Organizowanie zadań z dziedziny kultury fizycznej i sportu.
14. Prowadzenie innej działalności na rzecz środowisk po PGR.
15. Tworzenie i realizowanie zadań z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomani.
Powyższe cele będą realizowane poprzez:
1) współpracę z organami i instytucjami administracji rządowej szczególnie dysponującymi zasobami
byłych PGR, organami i jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami
pozarządowymi, osobami fizycznymi i prawnymi działającymi na rzecz realizacji w/w
celów,
2) rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw i działań sprzyjających likwidacji bezrobocia,
3) wytwarzanie atmosfery zaufania i szacunku do ludzi tworzących miejsca pracy,
4) pomoc organizacyjno – ekonomiczną dla osób poszukujących zatrudnienia,
5) organizację szkoleń służących doskonaleniu zawodowemu i przekwalifikowaniu osób poszukujących pracy,
6) działanie na rzecz integracji środowisk, o których mowa w ust 1,
7) inspirowanie młodzieży kończącej naukę w poszczególnych szkołach do
czynnego szukania pracy oraz uczestnictwa w życiu społecznym,
8) zaangażowanie sponsorów do realizacji celów Związku,
9) działania na rzecz podtrzymania tradycji kulturowych społeczności lokalnych środowisk, o których
mowa , w tym sztuki ludowej i rękodzielnictwa,
10) reprezentowanie przed organami władzy samorządowej i państwowej środowisk o których mowa
w ust 1,
11) promowanie i wspieranie pracy wolontariuszy,
12) pomoc niepełnosprawnym, starszym, bezdomnym itp.,
13) organizowanie kursów, szkoleń, konferencji, seminariów i sympozjów,
14) organizowanie koloni letnich i zimowych,
15) inne działania prowadzące do realizacji celów Związku.
16) organizowanie zawodów sportowych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych
17) organizowanie żłobków, przedszkoli i świetlic oraz innych programów integracyjnych dla dzieci
pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
18) tworzenie świetlic, klubów socjoterapeutycznych, organizowanie czasu wolnego dla dzieci,
młodzieży i osób dorosłych uzależnionych od alkoholu i narkomani oraz innych środków
odurzających,
19) organizowanie pomocy dla dzieci i młodzieży dotkniętych euro sieroctwem.
§7
1. Nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczona jest na działalność pożytku publicznego.
2. Związek działając w obszarze zadań statutowych może prowadzić odpłatną i
nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
3. Związek może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym
zakresie przepisami, wyłącznie z przeznaczeniem zysku na realizację celów
statutowych.
4. Zakres prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego określa
każdorazowo uchwała Zarządu. Dochód z tej działalności przeznaczony jest
wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w § 6, które są celami
pożytku publicznego.
§8
1. Odpłatna działalność pożytku publicznego dotyczy:
a) Organizowanie czasu wolnego dla dzieci i młodzieży,
b) Prowadzenie doradztwa personalnego oraz pośrednictwa pracy,
c) Pomoc w podnoszeniu i zmianie kwalifikacji zawodowych,
2. Całkowity przychód z tytułu działalności określonej w § 8 powyżej przeznacza się wyłącznie na prowadzenie działalności odpłatnej pożytku publicznego,
3. Prowadzenie odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego wymaga
wyodrębnienia rachunkowego w stopniu umożliwiającym określenie przychodów,
kosztów i wyników tejże działalności, z zachowaniem przepisów o rachunkowości.
ROZDZIAŁ III
Sposoby nabywania i utraty członkostwa w Związku
Członkowie Związku, ich prawa i obowiązki
§9
1. Członkowie Związku dzielą się na:
1) członków zwyczajnych,
2) członków wspierających.
3) honorowy członek Stowarzyszenia Podkarpackiego Związku Byłych Pracowników PGR
§10
1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Związku, która złoży pisemną deklarację członkostwa Związku.
2. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna i osoba prawna zainteresowana działalnością Związku, wnosząca na jego rzecz wkłady finansowe lub rzeczowe.
3. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna i osoba prawna za szczególne zasługi dla Związku.
§11
1. Uchwałę o przyjęciu członka podejmuje Zarząd w głosowaniu jawnym, na podstawie deklaracji ( wniosku ) kandydata następującej treści: akceptuję cele Stowarzyszenia, zobowiązuje się do czynnego uczestnictwa w pracach uchwalonych przez Walne Zebranie Delegatów.
2. Od uchwały Zarządu odmawiającej przyjęcia w poczet członków Związku przysługuje prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Delegatów, za pośrednictwem Zarządu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Uchwała Walnego Zebrania Delegatów jest ostateczna.
3. Uchwałę o przyznaniu Członka Honorowego na wniosek Zarządu zatwierdza Walne
Zebrania delegatów zgodnie z regulaminem nadawania godności Członka
Honorowego
§12
1. Członek zwyczajny ma prawo do:
1) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Związku,
2) udziału w zebraniach, szkoleniach, wyjazdach, pokazach organizowanych przez
Związek,
3) zgłaszania wniosków, opinii i postulatów do władz Związku,
4) zaskarżania uchwał Zarządu do Walnego Zebrania Delegatów,
5) korzystania z pomocy Związku.
§13
1 Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
1) aktywnego udziału w działalności Związku,
2) opłacania składki członkowskiej na zasadach określonych przez Walne Zebranie
Delegatów
3) przestrzegania zasad etyki ogólnospołecznej,
4) przestrzegania statutu, regulaminu i uchwał władz Związku.
§14
1. Członek wspierający posiada uprawnienia określone w § 11 pkt. 2-5 oraz prawo do udziału z głosem doradczym w posiedzeniach władz Związku.
2. Członek wspierający jest obowiązany do wywiązania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminu i uchwał władz Związku.
3. Członkowie Honorowi mają prawa i obowiązki członków zwyczajnych oraz czynne i bierne prawo wyborcze na Walnym Zebrania Delegatów.
4. Członkowie Honorowi i wspierający są zwolnieni ze składek członkowskich.
§15
1. Członkostwo w Związku ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie,
2) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
3) wykluczenia ze Związku w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia statutu,
regulaminu lub uchwał władz Związku oraz zasad etyki,
4) wykluczenia ze Związku na skutek prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego
orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych,
5) nieusprawiedliwionego zalegania przez członka, mimo pisemnego upomnienia z opłatą
składek za okres przekraczający 12 miesięcy.
2. W przypadkach określonych w ust.l orzeka Zarząd w drodze umotywowanej uchwały.
3. Od uchwały Zarządu o której mowa w ust. 2 przysługuje prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Delegatów, za pośrednictwem Zarządu w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały z pouczeniem o prawie i sposobie wniesienia odwołania.
§16
1. Integracja społeczna i zawodowa osób bezrobotnych, niepełnosprawnych, osób, o których mowa w art. 1 ust 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym lub osób, o których mowa w art. 4 ust1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 o spółdzielniach socjalnych wyrażona poziomem zatrudnienia tych osób co najmniej 50 %:lub zatrudnienie będzie obejmować co najmniej 30 % osób o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych lub osób z zaburzeniami psychicznymi, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego
§17
1. Pracownicy nie będący członkami stowarzyszenia mogą brać udział w Walnym Zebraniu Delegatów Związku bez prawa głosu, ale z funkcja doradczą, opiniodawczą, mogą wypowiadać się co do spraw dyskutowanych na Walnym Zebraniu Delegatów Związku, projektów uchwał, wyrażać swe opinie, doradzać.
ROZDZIAŁ IV
Władze Związku
Tryb ich wyboru i kompetencje
§18
1. Władzami Związku są:
1) Walne Zebranie Delegatów Związku,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
§19
1. Związek powstaje zgodnie z obowiązującymi przepisami o Stowarzyszeniu na wniosek Grupy Inicjatywnej co najmniej 15 osób.
2. Dla potrzeb rejestracji Statutu i Organów Związku, Grupa Inicjatywna (założycielska) wybiera na zebraniu założycielskim z pośród siebie w głosowaniu jawnym Komitet Założycielski od 3 do 5 osób, który będzie reprezentował Związek w celach rejestracyjnych do Sądu.
3. Grupa Inicjatywna wybiera z pośród siebie w głosowaniu jawnym pierwsze Organy Związku tj. Zarząd Związku w ilości od 5 do 7 osób, Komisję Rewizyjną w ilości od 3 do 5 osób.
4. Kadencja władz Związku określonych w § 18 pkt.1 i 3 trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się spośród Delegatów Związku w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy Delegatów Związku.
5. Delegatów Związku wybiera się na okres 4 lata z pośród środowisk, osiedli, osad, w których mieszkają byli pracownicy PGR i ich rodziny.
1) do 100 członków Związku z danego środowiska wybiera się 1 delegata,
2) powyżej 100 członków Związku z danego środowiska wybiera się 1 delegata.
6. Wyboru Delegatów Związku dokonuje się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
7. Ustępujące władze Związku obowiązane są działać do czasu ukonstytuowania się na nowo wybranych władz.
8. Członkowie wybrani do władz Związku mogą pełnić tę samą funkcję nie dłużej niż przez trzy kadencje.
9. W przypadku ustąpienia lub ustania członkostwa członka władz Związku w trakcie kadencji, skład osobowy władz może być uzupełniony w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu, spośród Delegatów Związku, którzy w wyborach do tych władz uzyskali kolejno największą liczbę głosów. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
§20
1. Walne Zebranie Delegatów jest najwyższą władzą Związku.
2. Walne Zebranie Delegatów może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. Walne Zebranie Delegatów obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
4. Obradami Walnego Zebrania Delegatów kieruje Prezydium w składzie:
przewodniczący, zastępca i sekretarz, którzy są wybrani w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością obecnych członków spośród Delegatów Związku, nie wchodzących w skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
5. Walne Zebranie Delegatów zwoływane jest przez Zarząd przynajmniej raz w roku.
6. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia pisemnie członków co najmniej na 7 dni przed terminem Walnego Zebrania Delegatów.
7. Nadzwyczajne Walne Zebranie Delegatów zwołuje się na wniosek:
1) Zarządu Związku,
2) Komisji Rewizyjnej,
3) na pisemne i umotywowane żądanie co najmniej 1/3 członków Walnego Zebrania Delegatów.
8. Nadzwyczajne Walne Zebranie Delegatów winno się odbyć nie później niż w ciągu 30 dni od zgłoszenia żądania, o którym mowa w ust. 7 pkt. 1-3.
§21
1. Do ważności uchwał Walnego Zebrania Delegatów konieczna jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby Delegatów.
2. W przypadku braku kworum określonego w ust. l Walne Zebranie Delegatów może odbyć się w drugim terminie wskazanym w zawiadomieniu w odstępie co najmniej 1 godziny, wówczas Walne Zebranie Delegatów jest prowadzone bez względu na ilość członków.
3. Uchwały Walnego Zebrania Delegatów zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
4. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania Delegatów.
§ 22
1. Do kompetencji Walnego Zebrania Delegatów w szczególności należy:
1) określanie głównych kierunków działania i celów Związku,
2) uchwalanie statutu i jego zmian,
3) uchwalanie budżetu,
4) ustalanie liczby członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej na daną kadencję,
5) wybór i odwołanie członków Zarządu Związku,
6) wybór i odwołanie członków Komisji Rewizyjnej,
7) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań,
8) ustalanie wysokości wpisowego, składek członkowskich oraz innych świadczeń,
9) rozpatrywanie wniosków i postulatów,
10) rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich, od uchwał Zarządu,
11) podejmowanie uchwał w sprawie rozporządzania majątkiem Związku,
12) powoływanie komisji do załatwiania określonych spraw,
13) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Związku i przeznaczeniu jego majątku,
14) ustanawianie pełnomocników do dokonywania czynności prawnych imieniem Związku z członkami zarządu,
15) podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
§23
1. Zarząd Związku kieruje całokształtem działalności Związku, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Delegatów.
2. Zarząd składa się z 5 członków, którzy wybierają spośród siebie Prezesa, Sekretarza, Skarbnika oraz dwóch członków Zarządu.
3. Prezes kieruje pracami Zarządu.
4. Zasady działania Zarządu określa regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Delegatów w na wniosek Zarządu.
5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarą potrzeb, nie rzadziej niż raz na miesiąc i są protokołowane.
6. Uchwały Zarządu zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków, w braku wymaganej większości rozstrzyga głos Prezesa Zarządu. Członkowie Zarządu.
7. Zarząd do prowadzenia spraw Związku może tworzyć biuro i zatrudniać pracowników.
8. Zarząd Związku może udzielić osobom kierującym pracą biura Związku stałych pełnomocnictw ogólnych do działania w imieniu Związku w granicach zwykłego zarządu.
9. Pracownikami biura nie mogą być członkowie Zarządu.
10. Funkcję Kierownika zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy pełni Prezes Zarządu.
11. Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe.
12. Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie o ile sytuacja ekonomiczno-finansowa Związku na to pozwala. Decyzje o otrzymywaniu wynagrodzenia podejmowane są w drodze uchwały Zarządu, kwalifikowaną większością 2/3 głosów obecnych na posiedzeniu.
13. W umowach między Związkiem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Związek reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków (Walne Zebrania Delegatów).
14. Wynagrodzenia członków zarządu z tytułu świadczenia pracy lub usług na rzecz Spółki, niezależnie od sposobu nawiązania stosunku pracy lub rodzaju i treści umowy cywilnoprawnej, jak również wynagrodzenia kadry zarządzającej nie przekraczają wartości, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§24
Ilekroć w Statucie jest mowa o głosowaniu tajnym lub jawnym w każdy przypadku
członkowie poszczególnych Organów Związku mogą w głosowaniu jawnym zmienić
tryb głosowania.
§25
1. Do składania oświadczeń, woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Związku w jego imieniu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.
2. Podejmowanie przez Zarząd uchwały w sprawie zaciągnięcia w imieniu Związku zobowiązania lub rozporządzenia mieniem Związku o wartości przekraczającej kwotę 10000zł. ( słownie : dziesięć tysięcy złotych) wymagana jest opinia Komisji Rewizyjnej wyrażona w formie pisemnej.
3. Dla ważności innych pism i dokumentów wystarcza podpis jednego członka Zarządu.
§26
1. Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
1) realizacja celów Związku oraz wykonanie uchwał Walnego Zebrania Delegatów.
2) określenie szczegółowych kierunków działania,
3) ustalanie projektu budżetu i preliminarzy,
4) zarządzanie majątkiem Związku,
5) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
6) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
7) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
8) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał i regulaminów,
9) sporządzanie rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności Związku i podanie godo wiadomości publicznej w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym sprawozdaniem przez zainteresowane podmioty,
10) sporządzanie i ogłaszanie rocznego sprawozdania finansowego Związku,
11) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdań, o których mowa w pkt. 10 i pkt.11.
§27
1. Zarząd corocznie w terminie do 31 marca przedstawia na Walnym Zgromadzeniu
Delegatów sprawozdanie ze swej działalności za ubiegły rok.
2. Walne Zgromadzenie Delegatów udziela akceptacji sprawozdania z działalności
Zarządu za ubiegły rok w formie uchwały.
3. Uchwała Walnego Zgromadzenia Delegatów w sprawie nie udzielenia akceptacji jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu.
4. Walne Zgromadzenie Delegatów rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny
określonej w pkt.3
5. Walne Zgromadzenie Delegatów może odwołać Zarząd większością 2/3 głosów
statutowego składu Walnego Zgromadzenia Delegatów.
§28
1. Organem kontrolnym Związku jest Komisja Rewizyjna.
§29
1. Członków Komisji Rewizyjnej wybiera Walne Zgromadzenie Delegatów Związku na
okres 4 lat.
2. Komisja Rewizyjna jest powołana do sprawowania kontroli nad działalnością Związku.
3. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają z pośród siebie
przewodniczącego, zastępcę oraz sekretarza.
4. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby, które były skazane prawomocnym
wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
5. W przypadku ustąpienia lub ustania członkostwa członka Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, skład osobowy władz może być uzupełniony w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu, spośród Delegatów Związku, którzy w wyborach do tych władz uzyskali kolejno największą liczbę głosów. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
§30
1. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków.
2. Komisja Rewizyjna przy wykonywaniu swoich czynności może wnioskować o powołanie rzeczoznawców.
3. Komisja Rewizyjna ma prawo delegować swoich przedstawicieli do udziału w posiedzeniach Zarządu Związku w charakterze obserwatorów.
§31
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Związku .
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z osobami będącymi członkami Zarządu Związku.
3. Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zebranie Delegatów Związku na wniosek komisji.
§32
1. Do zakresu działalności Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrolowanie działalności Związku, w tym przynajmniej raz w roku jej całokształtu.
2) występowanie do Zarządu z wnioskami z przeprowadzonych kontroli i lustracji.
3) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Zebrania Delegatów.
4) składanie na Walnym Zebraniu Delegatów wniosków o udzielenie (lub odmowę
udzielenia) absolutorium władzom Związku, bądź w stosunku do każdego członka
oddzielnie.
5) składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Delegatów.
ROZDZIAŁ V
Majątek Stowarzyszenia
§33
1. Materialną i finansową podstawą realizacji celów Związku, o których mowa w § 6 i 7 jest majątek, który stanowią dochody:
1) ze składek członkowskich.
2) z ofiarności publicznej
3) składek, darowizn i zapisów.
4) dotacji.
5) z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Związku.
6) z funduszy i innych wpływów.
7) z działalności gospodarczej
2. Składki członkowskie powinny być wpłacone do końca I kwartału każdego roku za ubiegły rok.
3. Związek prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej osobami bliskimi.
2) przekazywania majątku na rzecz ich członków, członków organów ich pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji lub podmiotu o którym mowa w art. 3 ust.3,
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§34
1. Związek może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach zawartych
w Ustawie o działalności gospodarczej z dnia 23 grudnia 1988 (Dz.U. z 1988r., nr 41 poz 324) oraz Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pozytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003r. nr 96, poz 873)wraz z ich późniejszymi nowelizacjami, wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, jako działalność uboczną w stosunku do działalności pożytku publicznego w zakresie:
16.29. Z – Produkcja pozostałych wyrobów z drewna, produkcja wyrobów z korka,
słomy i materiałów używanych do wyplatania,
33.20. Z – Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,
41.20. Z – Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych
i niemieszkalnych,
43.21. Z – Wykonanie instalacji elektrycznych,
43.22. Z – Wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych,
klimatycznych,
43.32. Z – Zakładanie stolarki budowlanej,
43.33. Z – Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowanie ścian,
43.39. Z – Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych,
69.20.Z – Działalność rachunkowo – księgowa: doradztwo podatkowe,
79.12. Z – Działalność organizatorów turystyki,
79.90. A – Działalność pilotów wycieczek przewodników turystycznych,
81.10. Z – Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w
budynkach,
80.20. Z – Działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa,
81.21. Z – Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,
81.29. Z – Pozostałe sprzątanie,
81.30. Z – Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni,
85.59. B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
88.91. Z – Opieka dzienna nad dziećmi,
90.04. Z – Działalność obiektów kulturalnych,
96.09.Z – Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.
2. Działalność gospodarcza i rachunkowa Związku prowadzona jest zgodnie ze stosownymi przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
3. Dochody osiągane w ramach działalności o której mowa w § 34 pkt 1 przeznaczone mogą być jedynie na cele statutowe Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Związku
§35
1. Uchwalenie zmiany statutu oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Związku przez Walne Zebranie Delegatów wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów statutowego składu Walnego Zebrania Delegatów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie. W drugim terminie wymóg obecności połowy członków nie obowiązuje.
2. Likwidatorami, jeżeli Walne Zgromadzenie Delegatów Związku nie wyznaczy innych likwidatorów zostaje Prezes Zarządu.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Związku Walne Zebranie Delegatów określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Związku.
4. Statut „Stowarzyszenia Podkarpackiego Związku Byłych Pracowników PGR” został uchwalony w dniu 16-08-2017.